2020DOCA 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013
Дни современного искусства / Days of Contemporary Art



Звук, дыхание и воздух в медиапроектах Дмитрия Морозова 

Тема 8-го Международного фестиваля современного искусства DOCA напрямую связана с авторскими художественными интерпретациями будущего, а художник, работающий с современными технологиями, всегда видит будущее чуть яснее. Дмитрий Морозов, известный под псевдонимом ::vtol::, один из самых ярких российских художников в области технологического искусства и sсience art. 

На онлайн-встрече с публикой DOCA Дмитрий демонстрировал фото и видео своих работ, которые в течение этих лет он документировал, сформировав по-настоящему уникальный архив. На примере своих ранних произведений художник рассказал о том, какой путь он прошел от теории к практике, от искусствоведа к художнику. Как, начав в экспериментальной музыке, будучи участником «Термен центра» при Московской государственной консерватории, главного и уникального в своем роде центра электроакустической музыки, увлекся созданием уникальных электронных инструментов. Совсем скоро он осознал, что ему интересно попробовать себя в мультимедиа проектах. И с тех пор, уже 11 лет, он успешно работает в сфере современного искусства. 

Одной из причин трансформации в художника Дмитрий называет возможность взаимодействовать со зрителем, вовлекать его в процесс, «задавать вопросы». Обладая навыками в разных жанрах, владея разными методами и способами работы с электроникой, автор сосредоточился на создании единичных, уникальных инструментов. Объединяющая их черта – работа со звуком. Звук – так или иначе важный герой его инсталляций, а визуальная составляющая объектов продумывается автором и не только продиктована функциональностью, но и обладает эстетическим эффектом. 

Назвав свою лекцию «Сублимированная мехатроника», Дмитрий расшифровал этот термин, не столь популярный в России, но важный для понимания того, что происходит в диалоге науки и медиаискусства. В качестве примера мехатроники художник показал ряд своих работ: инспирированная запутавшимися наушниками инсталляция «Volnovod», отсылающий к понятию «синестезия» проект «Mayak» (любой человек может подключиться к Wi-Fi, используются 4 точки подключения, и от количества подключений напрямую зависит работа инсталляции). 

Одна из последних работ представляет достаточно сложную философскую и техническую концепцию, навеянную талисманом практики фэншуй «музыка ветра». Автоматическая музыка без участия человека. Художник создает саморегулирующуюся инсталляцию, построенную на колебаниях воздуха, инсталляцию, формирующую вокруг себя в какой-то мере пространство дзен. 

Удивительная в своей актуальности работа «Last breath». Инструмент-паразит, «пассивный инструмент», использующий дыхание человека. Работа – итог личных переживаний после полученной в путешествии по Индии лихорадки.

Художник отметил, что работа с технологиями позволяет выйти из формата музея и вообще из многих форматов в принципе. Так, проект «Guest», воссоздающий поток метеоритного дождя, инсталляция проделавшая путь из музея в кратер от метеорита глубоко в тайге и обратно в музей. Как говорит Дмитрий, ему крайне важно было бы «верифицировать процесс».

Отвечая на вопросы, художник отметил, что самое «классное», когда произведение автономно, существует само по себе, даже если процесс становится более хаотичным, он становится более интересным.

Помимо выставочной деятельности Дмитрий ведет мастерскую мультимедиа для подростков «Мастерская гибридного искусства» при ГТГ им. П.М. Третьякова. По мнению Морозова, хорошим мерилом понимания его работ зачастую являются именно дети. 

Дмитрий Морозов, художественный псевдоним ::vtol:: (род. 1986, Москва), художник, исследователь. Работает на пересечении искусства, науки и технологий. Лауреат Премии им. Сергея Курехина (2013), Prix Cube (France, 2014) и др. Участник выставок в ГЦСИ, MMOMA, Музее «Гараж», Государственной Третьяковской галерее, Электромузее, Laboratoria Art&Science Space (Москва), ЦСИ «Laznia» (Гданьск), ZKM «Центр искусств и медиатехнологий» (Карлсруэ), Boulder Museum of Contemporary Art (Боулдер), National Taiwan Museum of Fine Arts (Тайчжун), а также в рамках основного проекта 4-й МБСИ (Москва), SIGGRAPH 2016 (Анахайм) и ряда других крупных фестивалей, таких как Mirage (Лион), Ars Electronica (Линц), Future Everything (Манчестер) и CTM (Берлин). 

Пресс-секретарь DOCA

Баранова Ольга

Sound, Breathing, and Air in Dmitry Morozov’s Media Projects

The topic of the 8th DOCA festival of contemporary art is directly related to authors’ artistic interpretations of the future. Artists who work with modern technologies always see the future a bit clearer. Dmitry Morozov nicknamed ::vtol:: is one of the brightest Russian artists in the field of technological art and contemporary art.

At an online meeting with the audience of the DOCA festival, Mr. Morozov demonstrated photos and videos of his works, which he documented over the years and formed a truly one-of-a-kind archive. The artist spoke about the path he had taken from theory to practice, from art historian to artist, using the example of his early works. He told about his early experience in experimental music and becoming a member of the Termen Centre at the Moscow State Conservatory, which is the main and unique center of electronic and acoustic music. According to Dmitry Morozov, he was fond of creating electronic musical instruments. Creating unique instruments for himself and others, he soon realized that he wanted to try his hand at multimedia projects. Since then, he has been successfully working in the field of contemporary art for 11 years already.

Dmitry Morozov believes that the opportunity to interact with viewers, to involve them in the process, and to make them ask questions is one of the reasons for his transformation into an artist. The author has a variety of skills in different genres and applies different techniques methods and ways of working in electronics. He focused on creating single unique object tools. Working with sound is what unites many of his works. Sound is an important aspect of all his installations. The visual component of the art objects is thought through by the author carefully. They are not only functional but also have the ability to have special aesthetic impact on viewers.

Dmitry Morozov called his lecture Sublimated Mechatronics. He explained this term, which is not that popular in Russia but important for understanding what is happening in the dialogue between science and media art. The author demonstrated the principle of mechatronics using a number of his works: Volnovod installation inspired by tangled up headphones, Mayak project referring to the concept of synesthesia, in which anyone can connect to Wi-Fi using 4 connection points and the work of the installation depends on the number of connections directly.

 

One of the author’s latest works presents a rather complex philosophical and technical concept inspired by ‘music of the wind’ feng shui practice. It is about automatic music without human involvement. The artist creates a self-regulating installation based on the vibrations of the air. In some way, that installation forms a Zen space around itself.

The Last Breath artwork is amazingly relevant. It is about a parasite tool, a ‘passive instrument’, using human breath. The work is the result of author’s personal experience from having a fever after a trip to India.

According to Dmitry Morozov, working with technologies makes it possible for artists to get away from the museum format and many other commonly accepted formats. For example, the ‘Guest’ project recreating the meteorite rain. That installation came from the museum to the meteorite crater in the taiga and got back to the museum. As emphasized by Mr. Morozov, it was extremely important for him ‘to verify the process’.

Answering questions, the artist noted that the coolest thing is when an artwork is autonomous and exists by itself. Even if the process becomes more chaotic, such a project becomes more interesting. 

In addition to the exhibition activities, Dmitry delivers a multimedia workshop for teenagers titled ‘Workshop of Hybrid Art’ at the State Tretyakov Gallery. According to Dmitry Morozov, children are often a good measure of understanding his works.

Dmitry Morozov nicknamed ::vtol:: (born 1986, Moscow) is an artist and explorer. He works at the intersection of art, science, and technologies. He is the laureate of Sergey Kurekhin Prize (2013), Prix Cube (France, 2014), and other awards. Mr. Morozov is a participant of exhibitions at the National Centre for Contemporary Arts, the Moscow Museum of Modern Art, the Garage Museum, the State Tretyakov Gallery, Electromuseum, Laboratoria Art&Science Space (Moscow), the Laznia Centre for Contemporary Arts (Gdansk), the Centre for Art and Media in Karlsruhe, the Boulder Museum of Contemporary Art (Boulder), and the National Taiwan Museum of Fine Arts (Taichung). He also worked within the main project of the 4th Moscow Biennale of Contemporary Art (Moscow), SIGGRAPH 2016 (Anaheim), and a set of other major festivals, such as Mirage (Lyon), Ars Electronica (Linz), Future Everything (Manchester), and CTM (Berlin).

Olga Baranova

DOCA Press Secretary


</BLOG/>
DAYS OF CONTEMPORARY ART / MOSCOW

ПРОЕКТ DOCA РЕАЛИЗУЕТСЯ
ИНСТИТУТОМ ГУМАНИТАРНОГО ОБРАЗОВАНИЯ И ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ



ПАРТНЕРЫ МЕРОПРИЯТИЯ: / PARTNERS:



ИНФОРМАЦИОННЫЕ ПАРТНЕРЫ: / MEDIA PARTNERS: